Kesten

Kesten pripada grupi orašastih plodova i nalazi se u društvu oraha, badema, lešnika, brazilskog oraha… Za razliku od njih ima manje masti a sadrži mnogo ugljenih hidrata i biljnih vlakana. Za lakše poređenje: orah ili lešnik imaju dvadeset puta više masti od iste količine kestena. Zato je energetska vrednost kestena upola manja od energetske vrednosti ostalog orašastog voća.

Domovine kestena su Azija i Sredozemlje. Dobro su ga poznavali i stari Grci. U ono doba kesten se smatrao najvažnijom hranom u zimskom periodu. Sa kestenom su povezani i Francuzi. U vreme Napoleonovih osvajačkih pohoda usled nedostatka šećera pokušali su od kestena da proizvedu šećer. Pri tome su čak bili veoma uspešni, međutim zaključili su da je kvalitet šećera puno bolji ako se proizvede od šećerne repe.


Kesten ima prilično veliku hranljivu vrednost, 170 kcal/100 g kuvanog kestena, a energetska vrednost pečenog kestena je još veća. Sadrži 40–45% skroba (ugljenih hidrata), 6% belančevina i bogat je izvor vitamina B6, A i C. Sadrži takođe folnu kiselinu, fosfor i kalijum.

Kuvani kesten se može uključiti i u ishranu odojčadi. Međutim, pošto je bogat izvor biljnih vlakana, ne smemo preterivati jer se mogu javiti tegobe sa varenjem. Nadimanje i gasovi mučiće ga isto kao kada biste u njegovu ishranu uveli previše mahunarki. U ishrani odojčeta najupotrebljiviji je pire od kestena, a pripremite ga uz kašičicu slatke pavlake i malo sveže vanile. Takav pire kao poslastica odlično se slaže uz kašicu od jabuka. Nekoliko zgnječenih kuvanih plodova umešajte u pire od krompira kome ste dodali kašiku kisele pavlake, a uz to ponudite spanać sa kuvanim žumancetom.

Priprema pirea od kestena oduzima dosta vremena. Skuvani i očišćeni kestene, možete ohladiti i zamrznuti u zamrzivaču pa preko zime obogatite još poneki obrok za svog mališana.

Po pravilima se pire priprema od pečenog kestena. Sirovi kesten zasecite nožem i ispecite (20–25 minuta) tako da se kesten otvori pa ćete ga lakše oljuštiti. Skinite i unutrašnju kožicu da ostane samo bledo žuto meso. Oljušten i dobro očišćeni kesten kuvajte u vodi dok ne omekša (40–45 minuta). Zatim ga ocedite i pasirajte uz malo vode u kojoj se kuvao. Umesto vode možete dodati slatku pavlaku ili malo mleka. Za veću decu možete po želji zasladiti medom. Za odojčad pireu dodajte svežu vanilu i poslužite sa prirodno slatkom voćnom kašicom.

Česta glad

Na osećaj sitosti utiču različiti fizičko-hemijski nadražaji u ustima i ždrelu povezani sa žvakanjem i rastezanjem želuca.

Pročitaj članak
mag. Polona Gašperič
mag. Polona Gašperič,
regionalni voditelj robne marke Novalac

Alergija na proteine kravljeg mleka

Pod pojmom alergije opisujemo preveliku reakciju (preosetljivost) imunog sistema na određenu supstancu – alergen, koji inače nije opasan za organizam.

Pročitaj članak
mag. Polona Gašperič
mag. Polona Gašperič,
regionalni voditelj robne marke Novalac
Članci o ishrani odojčadi