Zimsko voće

Voće je najsvestranije i najvelikodušnije čudo prirode. Nijedna druga hrana nema toliko bogatstvo boja, mirisa i ukusa. Bez raznovrsnog voća svakodnevna ishrana bila bi beskrajno dosadna, a naše telo uskraćeno za čitav niz mineralnih materija i vitamina. U zimskom periodu u našim krajevima ima malo voća. Prezimimo uz različite vrste domaćih jabuka, krušaka. Drugo voće ograničeno je na uvoz iz toplih krajeva i zato često dolazi osiromašeno na naš sto. Zato će do proleća zimnica – smrznuto voće, kompoti i marmelade od breskve, kajsije, borovnica ili malina – koju smo pripremili leti ili u jesen, biti dobrodošli na zimskoj trpezi za nas i naše odojče.

Nastavljamo priču o voću prikladnom za ishranu odojčadi u zimskom periodu. Sledi nekoliko reči o njenom veličanstvu jabuci, zatim priča o kruškama i japanskoj jabuci – kakiju.

Jabuka

Pradomovina jabuke je Srednja Azija. Odatle su se drveće i plodovi tokom nekoliko vekova raširili u Evropu (prvi su ih počeli uzgajati Rimljani). Danas poznajemo više od 7000 vrsta jabuka. Kod nas je jabuka najčešće voće.

Gruba podela jabuka je na stone jabuke (gala, ajdara, jonagold, jonatan...), jabuke za kuvanje, razne vrste kiselih jabuka i dr.

Jabuka kod zatvora ili proliva

Jabuka se smatra najsavršenijim i najhranjivijim voćem. Zapravo jabuka u poređenju sa drugim voćem ima mnogo manje vitamina i minerala. Zavisno od vrste, jabuka je dobar izvor vitamina C, ima mnogo pektina i drugih vlakana, zato je neizostavno voće na jelovniku zdrave hrane. Odojčetu ili malo većem detetu možete pomoći i regulisati varenje pomoću kašice od jabuka. Sveža kašica od neoljuštenih jabuka koju odojčetu poslužite odmah može sprečiti nastanak zatvora. Voćna kašica od oljuštenih jabuka koja će odstajati na vazduhu neko vreme da jabuke oksidiraju (jabuke će potamneti) i kojoj ste dodali pola banane pomoći će u zaustavljanju proliva.

Osim vitamina C i nutritivnih vlakana jabuka takođe sadrži dovoljno kalijuma, koji je važan mineral u održavanju balansa tečnosti. Energetska vrednost jabuka je prosečno 50 kcal (215 kJ)/100 g. 

Za užinu možete obogatiti kašicu od jabuka ovsenim pahuljicama i kašičicom običnog jogurta. Kuvane jabuke sa malo cimeta možete ponuditi i sa pire krompirom kao obrok za ručak.

Kruška

Kruška je u rodu sa jabukom i po broju različitih vrsta nimalo ne zaostaje za njom. Mnogo je osetljivija od jabuka, brzo počne da truli i za vreme skladištenja zahteva više pažnje od jabuke.

Kao i jabuke kruške su se takođe prvo gajile u Aziji i Evropi. U srednjovekovnoj Italiji bilo je poznato više od 200 vrsta krušaka, Francuzi su poznavali još 300, pre svega zato što ih je obožavao njihov kralj Luj XIV. Danas se smatra da na svetu postoji više od 5000 imenovanih vrsta krušaka.

Najpoznatija vrsta krušaka je sasvim sigurno viljamovka. Reč je o većoj kruški nepravilnog oblika, na jednoj strani peteljke je ispupčenija, a ima sočno, aromatično i mekano meso slatkog, muskatnog ukusa. Na žalost, kruške ne mogu dugo stajati pošto brzo počnu da trule. Osim obične viljamovke poznata je i crvena viljamovka, čija zelena kora postepeno postaje crvenožuta i ima sočno meso poput obične viljamovke. Takođe su omiljene kruške vrste konferans, dolaze iz Velike Britanije i malo su otpornije na truljenje, imaju deblju žutozelenu koru posutu braon tačkicama. Pod debljom korom skriva se sočno zrnasto meso.

Kruške su zadovoljavajući izvor vitamina C i biljnih vlakana, naravno ako ih jedemo kada su zrele i zajedno sa korom. Energetska vrednost krušaka kreće se oko 70 kcal (292 kJ)/100 g, nešto više nego kod jabuke. 

Za ishranu odojčadi birajte mekše vrste krušaka (viljamovka ili konferans), one su i lakše svarljive. Nakon kašice od svežih krušaka odojče može imati gasove, zato preporučujem da pri uvođenju krušaka u ishranu kašice od krušaka pomešate sa kašicom od jabuka ili je dodate kašici od banana.

Japanska jabuka - kaki

Kaki ili japanska jabuka je posebno voće, ili ga neizmerno voliš ili prema njemu ostaješ ravnodušan. Domovina kakija je Japan i za Japance je to voće hrana bogova.

Danas poznajemo dve vrste kakija; kod nas se obično gaji kaki sa nejestivom korom, koju treba oljuštiti. Izraelci u dolini Sharon gaje vrstu kakija Sharon Fruit, koja je jestiva zajedno sa korom dok su plodovi još tvrdi. Međutim ova vrsta nije tako ukusna. Od kakija sa jestivom korom kod nas se gaji vrsta kaki vanila.

Japanska jabuka koja se gaji kod nas bere se kad su plodovi tvrdi i nezreli pa se ostavi da sazru u sanducima na otvorenom. Dobro podnose hladnoću, ali ne sme se dozvoliti da se smrznu. Skladište se tokom zime, zaštićeni od vetra, u drvenim sanducima prekrivenim papirom i ćebetom. Nezreli plodovi su kiseli i nejestivi. Dobro sazreli su meki i kiselkasto slatki. Sazrevaju na sobnoj temperaturi približno deset dana.

Energetska vrednost japanske jabuke je niska, samo 30 kcal (120 kJ)/100 g. Bogata je vitaminima A i C, kao i vitaminima grupe B, sadrži mnogo kalijuma, magnezijuma, fluora i pektina, koji reguliše varenje.

U ishrani odojčadi možemo ga u velikoj meri upotrebljavati i zbog njegove mekoće. Pošto je bogat biljnim vlaknima, savetujem vam da ga koristite uz druge voćne kašica, na primer možete kombinovati i dodati kašici od oljuštenih jabuka ili od banane kašiku ili dve kakija. Užina sa kakijem i bananom biće osvežavajuća i hranljivija ako joj dodate kašičicu mladog (svežeg) sira. Deci možete kakijem zasladiti običan jogurt ili pripremiti domaći voćni mladi sir privlačne boje. 

Ako imate veću količinu kakija, a nećete moći na vreme da ga pojedete, možete od njegovog mesa pripremiti ukusnu marmeladu; dodajte joj malo želatine ili, ako želite slađu, dodajte želirani šećer. Marmeladu stavite u tople teglice dok je još vruća i čuvajte u frižideru. Marmelada će dobro obogatiti jelovnik tokom zime. Kašičicu marmelade možete detetu namazati na crni hleb ili njome zasladiti jogurt, odnosno mladi sir.

Voćne kašice

Pri uvođenju novih namirnica u ishranu odojčeta upravo zbog svoje slatkoće voće više nije na prvom mestu. Nove direktive, naime, preporučuju uvođenje voća na samom kraju, kada smo u ishranu odojčeta već uveli većinu povrća, mesa i ribe.

Pročitaj članak
Tajana Würth Mosner
Tajana Würth Mosner,
stručna saradnica za Novalac

Česta glad

Na osećaj sitosti utiču različiti fizičko-hemijski nadražaji u ustima i ždrelu povezani sa žvakanjem i rastezanjem želuca.

Pročitaj članak
mag. Polona Gašperič
mag. Polona Gašperič,
regionalni voditelj robne marke Novalac
Članci o ishrani odojčadi